Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

LATEST NEWS
CONTACTS
آموزش سئو

اصطلاحات سئو وب سایت شامل بیشتر از ۲۰۰ اصطلاح سئو

اصطلاحات سئو

سئو یک حوزه تخصصی بوده و همانند بسیاری از مهارت و صنعت های تخصصی دیگر دارای تعاریف و اصطلاحات منحصر به فردی است.

در این مقاله قصد داریم شما را با بیش از ۲۰۰ اصطلاح رایج و پرکاربرد که در سئو مورد استفاده قرار می گیرند و به احتمال زیاد در مقالات و آموزش های سئو با این اصطلاحات برخورد کرده اید آشنا کنیم.

A

Above the Fold یا فضای بالای صفحه

محتوایی که کاربران قبل از اسکرول یا کلیک و یا هاور کردن در صفحه مانیتور خود از یک وب سایت می بینند. موتورجستجوگر گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتم page layout را ایجاد کرد تا با وب سایت هایی که کاربران را با تبلیغات زیاد سردرگم می کند شناسایی کند و یکی از معیارهایی که مورد بررسی قرار می گیرد above the fold است.

AJAX

JavaScript و XML نوعی از برنامه نویسی هستند که به یک صفحه از وب سایت امکان ارسال و دریافت اطلاعات را از یک سرور می دهد که می توانند اجازه تغییر محتوای صفحه به طور داینامیکی و بدون بارگذاری مجدد صفحه بدهد.

Algorithm یا الگوریتم

یک برنامه ریزی سیستماتیک پیچیده که توسط موتورهای جستجو برای خواندن اطلاعات وب سایت ها و ارائه یک نوع از این اطلاعات در نتایج جستجوی کاربران. موتورهای جستجو برای رتبه بندی اطلاعات وب سایت ها از ترکیبی از الگوریتم های مختلف استفاده می کنند.

Algorithm Change یا انواع تغییرات الگوریتم

Algorithm Update : موتور جستجو قسمت های خاصی از یک الگوریتم را آپدیت می کنند.

Algorithm Refresh: موتور جستجو یک الگوریتم را بعد از مدتی با همان شرایط قبل اجرا می کنند.

New Algorithm: موتور جستجو الگورتیم جدیدی را برای بهبود نتایج ایجاد می کنhttps://tahlilseo.com/د. همانند الگوریتم پنگوئن (Google Penguin) و الگوریتم پاندا (Google Panda)

Alt Attribute یا ویژگی alt برای تصویر

کد html ای که برای درک محتوای تصویر ارائه می شود و تاثیر به سزایی برای سئو تصاویر وب سایت دارد.

Analytics یا تجزیه و تحلیل

جمع آوری، تجزیه، تحلیل و تفسیر داده های وب سایت برای هدف گذاری و بهبود گزارشات در آینده.

Anchor Text یا انکرتکست

کلمه ای که برای ایجاد لینک از آن استفاده شده است و می توانید بر روی آن کلیک کنید انکرتکست نامیده می شود. برای مثال هنگامی که می خواهید آدرس وب سایت ما را برای کسی لینک کنید به شکل زیر لینک می دهید.

سئو سایت

در این لینک عبارت ” سئو سایت ” Anchor Text لینک بالا است.

(Artificial Intelligence (AI یا هوش مصنوعی

موتورهای جستجو برای سرعت بخشیدن به بررسی وب سایت های مختلف و رتبه بندی آن ها برای نمایش در نتایج جستجو از هوش مصنوعی استفاده می کنند که اساسا یک مغز دیجیتالی است و بدون دخالت انسان می تواند تصمیم گیری کند.

Authority یا قدرت و اعتبار

ترکیبی از سیگنال ها که موتور های جستجو از آن برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کنند. نتایج الگوریتم های مختلف به صورت میانگین برای رتبه بندی وب سایت ها مورد استفاده قرار میگرد.

B

B2B

کوتاه شده عبارت business-to-business ( تجارت به تجارت ). در سئو B2B چرخه خرید طولانی تر و محصولات و خدمات ارائه شده گران تر هستند و مخاطبین هدف تصمیم گیرندگانی حرفه ای هستند.

B2C

کوتاه شده عبارت business-to-consumer (تجارت به مصرف کننده). در سئو B2C چرخه خرید معمولا کوتاه تر از B2B است. خدمات و مخصولات نیز ارزان تر و مصرف کنندگان می توانند تصمیم گیرندگان حرفه ای نباشند.

پیوند و لینک های ورودی به وب سایت را بک لینک می گویند.

Baidu

یکی از معروف ترین موتورهای جستجو در چین بایدو می باشد که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۰ شروع کرد و توسط Robin Li and Eric Xu تاسیس شده است.

Bing

بینگ نام موتور جستجوی معروف مایکروسافت می باشد که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شده است و بخشی از نتایج جستجوی آن همان نتایج یاهو است.

Black Hat یا سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو که بسیار برای وب سایت خطر ناک بوده و نتایج آن برای مدت زمان کوتاهی باقی خواهد ماند و مخالف دستورالعمل های گوگل است و در صورت تشخیص توسط گوگل شما را پنالتی خواهد کرد.

Black Box

یک برنامه پیچیده کامپیوتری که نمی توان آن را به صورت کامل درک کرد و تنها می توان بخشی از آن را با حدس و گمان شناخت. در این نوع از برنامه ها شما می توانید ورودی و خروجی را مشاهده کنید اما نمی توانید فرایندی که باعث ایجاد خروجی ها می شود را درک کنید. همانند الگوریتم های گوگل که با حدس و گمان می توان بخشی از آن را شناخت و متابق با آن در سئو حرکت کرد اما بخش اعظمی از آن را نمی توان درک کرد.

Bounce Rate یا نرخ خروج

درصد بازدید کنندگانی که با ورود به وب سایت بدون مراجعه به صفحات دیگر وب سایت و به سرعت صفحه ورود را می بنندند و خارج می شوند. این نرخ خروج را نمیتوان برای وب سایت های مختلف به صورت مستقیم مقایسه کرد چون بسته به موضوع وب سایت می تواند کتغییر باشد. مثلا برای یک وب سایت نرخ خروج ۵۰ درصد مناسب است و برای یک وب سایت با موضوع متفاوت نرخ خروج ۲۰ درصد. طبق گفته گوگل این مورد یک عامل مستقیم در رتبه بندی وب سایت ها در نتایج گوگل نیست.

Blog یا وبلاگ

وبلاگ هر وب سایت قسمتی است که محتوا و مطالب در آن قرار می گیرد.

Bot

رباط یا یک برنامه که به صورت مشخص و از روی یک کد نوشته شده مراحلی را انجام میدهد.

مثل رباط و خزنده های گوگل که اطلاعت وب سایت شما را می خوانند.

آدرس و لینکی که بعد از کلیک بر روی آن با خطای ۴۰۴ مواجه می شوید. این اتفاق زمانی می افتد که به خاطر یکی از دلایل زیر لینک شما خراب شده باشد.

  1. سرور و هاست وب سایت offline باشد.
  2. حذف یا ویرایش لینک و آدرس یک صفحه و نوشته از وب سایت بدون redirect (ریدایرکت: به محض ورود به یک صفحه به صورت اتوماتیک به صفحه دیگری انتقال یافتن)

بردکرامب همان متن کوتاه لینک داری است که معمولا در بالای وب سایت وجود دارد و به کاربران کمک می کند که بدانند در کدام قسمت وب سایت قرار دارند و می توانند با کلیک بر روی هر قسمت یک قدم به عقب برگردند و مثلا از صفحه محصول به صفحه دسته بندی همان محصول بروند.

Branded Keyword

نام تجاری و برند یک شرکت مثل علی احمدی که نام برند ما است.

با گذشت زمان گوگل به وب سایت هایی که دارای برندیگ قوی تری هستند ارزش بیشتری قائل شده و سایت هایی که بر روی برند خود تمرکز داشته اند رتبه های بهتری را گرفته اند.

C

Cache (کش)

تکنولوژی که اطلاعات و محتوای صفحات وب مثل تصاویر و فونت ها را به صورت موقتی ذخیره می کند تا زمان بارگذاری دوباره صفحات را کاهش دهد.

Cached Page

زمانی که موتورهای جست و جو مثل گوگل یک صفحه از وب سایت را کرول می کند یک اسکرین شات از آن صفحه می گیرد و تاریخ آخرین پیمایش را در کنار آن درج می کند تا در پیمایش و کرول بعدی مد نظر قرار دهد تا بتواند بفهمد که آن صفحه ویرایش شده است یا نه عبارتی مثل این This page is a snapshot of the page as it appeared on Feb 16, 2020

Canonical URL

تگ کنونیکال یک تگ html است که برای شناسایی بهترین مطلب از میان مطالب مشابه یک وب سایت به کار می رود. به عبارتی دیگر گوگل به صفحاتی که در یک وب سایت از تگ Rel=Canonical استفاده می کنند نسبت به صفحات مشابه ارزش بیشتری قائل می شود.

Click Bait

محتوایی که برای جلب توجه مخاطب برای کلیک بر روی قسمت خاص حال چه به صورت تصویر و چه به صورت متن و عمدتا برای گمراه کنندگی و سواستفاده ایجاد می شود و برای کسب درآمد های تبلیغاتی و کلیکی به کار می رود.

ccTLD

CCTLD مخفف عبارت Country Coded Top Level Domain می باشد که برای هر کشور و منطقه می توان یک دامنه خاص تعریف کرد. برای نمونه دامنه ایران IR است.

Cloaking

نمایش مطالب مختلف به انسان ها و کرولرهای موتورهای جستجو. این مورد نقض اشکار قوانین گوگل می باشد.

(Click-Through Rate (CTR

نرخ کلیک کاربران بر روی نتایج جستجوی یک وب سایت در گوگل. که عددی بین صفر تا صد درصد است.

CMS

مخفف عبارت Content Management System به معنی سیستم مدیریت محتوا. نرم افزاری مبتنی بر وب که به افراد مختلف امکان می دهد داده های مختلف را در وب سایت بارگذاری و مدیریت کنند. مثل سیستم مدیریت محتوای وردپرس

Co-Citation

این عبارت به معنی لینک دهی مشترک می باشد و زمانی کاربرد دارد که در یک صفحه به دو وب سایت مختلف لینک داده شده باشد که این یکی از مبناهایی است که گوگل متوجه می شود این دو وب سایت با یکدیگر مرتبط هستند و می توانند موضوع یکسانی داشته باشند و یا در سطح هم دیگر هستند.

برای یافتن سایت های مرتبط با وب سایت مورد نظر خود می توانید عبارت related:https://yourdomain.com را در گوگل سرچ کنید.

 

Comment Spam

نظرات و کامنت هایی که توسط رباط های مختلف و با تعداد انبوه برای گرفتن بک لینک رایگان مورد استفاده قرار می گیرند و ارزش زیادی ندارند.

Competition (رقابت)

Direct Competitors (رقیب مستقیم)
سایت هایی که محصولات و خدمات مشابهی ارائه می دهند و مخاطبان مشابهی را هدف قرار می دهد.

SEO Competitors (رقیب سئو)

سایت هایی که محصولات و خدمات مشابهی اراده می دهند ولی می توانند مخاطبان مشابهی نداشته باشند و بر روی کلمات کلیدی یکسان رقابت می کنند.

Content (محتوا)

محتوا می تواند شامل کلمات ، تصاویر ، صداها باشند که اطلاعاتی را ارسال می کنند که مخاطب از آن ها استفاده می کند که یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل محتوای هر وب سایت می باشد.

Content is King (محتوا پادشاه است)

عبارتی که در اکثر موارد از سئوکاران بزرگ شنیده ایم و بدین معنی است که محتوا برای موفقیت در کسب و کار ضروری است.

اما این جمله که محتوا پادشاه است از کجا نشات گرفته است؟

این عبارت در واقع به مقاله ی بیل گیتس با عنوان “محتوا پادشاه است” ، منتشر شده در ۳ ژانویه ۱۹۹۶ بر می گردد. برای دیدن این مقاله نیاز است به آرشیو وب سایت مایکروسافت مراجعه کنید. برای خواندن این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

محتوا پادشاه است

Conversion

هنگامی که مخاطب اقداماتی در وب سایت شما انجام می دهد که برای شما مفید است مثل اضافه کردن یک خرید به سبدخرید، تکمیل فرم تماس با ما، اشتراک در خبر نامه و ….

Conversion Rate (نرخ تبدیل)

مقداری که با درصد بیان می شود و نشان دهنده این است که چند درصد از کاربرانی که از یک صفحه دیدن می کنند عمل مورد نظر شما را انجام می دهند. مثل کلیک کردن بر روی یک بنر خاص.

CRO

مخفف عبارت Conversion Rate Optimization به معنای بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد که باعث افزایش کیفیت یا تعداد تبدیل های یک وب سایت می شود مثل تست تغییرات مختلف بر روی وب سایت.

Correlation (همبستگی)

همانطور که ذکر شد الگوریتم های گوگل دارای ماهیت جعبه سیاه هستند و به سختی می توان میزان همبستگی و رابطه چند عنصر را باهم پیدا کرد و با استفاده از رابطه علت و معلول می توان تا حدودی به آن پی برد.

Crawl Budget (بودجه خزیدن)

تعداد کل URL هایی که موتورهای جستجو می خواهند در یک دوره زمانی مشخص کرول و پیمایش کنند.

Crawl Error (خطای خزیدن)

خطاهایی که باعث می شوند موتورهای جستجو نتوانند صفحات وب سایت رو پیمایش کنند.

Crawler (خزنده)

موتورهای جستجو از رباط و برنامه هایی برای اسکن و پیمایش سایت استفاده می کنند که به این رباط و برنامه ها خزنده یا Crawler گفته می شود.

Crawling

به روند جمع آوری اطلاعات از میلیاردها صفحه وب سایت Crawling گفته می شود.

CSS

مخفف عبارت Cascading Style Sheets به معنی برگه‌های سبک آبشار است و به نوعی نحوه توصیف عناصر html را نشان می دهد و باعث سازگاری آن با دستگاه های مختلفی می شود.

Customer Journey (سفر مشتری)

همانطور که از معنی عبارت customer jouraney بر می آید می توانید شما با رسم نقشه راه بفهمید که هر بار که مشتریان به وب سایت  شما مراجعه می‌کنند چه رفتاری خواهند داشت و چه مسیری را طی خواهند کرد.

D

Data

تمام اطلاعاتی که از وقایع، معلومات، رخدادها، پدیده ها و مفاهیم می باشد و در سئو نمایانگر مشتریان واقعی است مثل چه کسی ، چه چیزی ، کجا ، چه زمانی و… برای تصمیم گیری در مرود استراتژِ های سئو مورد نیاز است.

Dead-End Page (صفحه بن بست)

صفحاتی از وب سایت که به هیچ صفحه دیگری پیوند داده نشده است و  به محض ورود کاربران به این وب سایت دیگر قسمتی وجود ندارد که کاربر وارد صفحه دیگری از وب سایت شود.

به پیوندی که در یک وب سایت به صفحه هات داخلی وب سایت داده شده باشد و نه به صفحه اصلی وب سایت.

De-index

هنگامی که گوگل یک صفحه از وب سایت یا تمام صفحات وب سایت را به صورت موقت یا به صورت دائمی از نتایج جستجو حذف می کند این عمل را دی ایندکس می نامند که ممکن است به درخواست خود کاربر برای دلایل مختلف باشد یا به دلیل پنالتی شدن وب سایت یا آن صفحه خاص با کلمه کلیدی خاص باشد که به خاطر نقض قوانین گوگل اتفاق می افتد.

Directory

دایرکتوری لیستی از وب سایت ها هستند که بر اساس موضوع و دسته بندی های مختلف از هم دیگر متمایز هستند این نوع لینک ها قبلا دارای ارزش بالایی بودند اما با افزایش سو استفاده از این نوع لینک سازی ارزش خود را تا حدود زیادی از دست دادند.(مثل سایت dmoz که در ۵ ژوئن ۱۹۹۸ راه اندازی شد و در ۱۷ مارس ۲۰۱۷ بسته شد)

Disavow

اگر وب سایت شما دارای تعداد زیادی از بک لینک بی ارزش و مصنوعی از وب سایت های مختلف است و ممکن است به رتبه وب سایت شما در گوگل آسیب وارد کند و شما دسترسی برای حذف این لینک ها ندارید.
برای حذف این نوع از بک لینک ها می توانید توسط ابزار Disavow Tool از گوگل درخواست کنید که بک لینک های ذکر شده شما را در رتبه بندی در نظر نگیرد.

Do-follow (دوفالو)

پیوندی است که از یک صفحه از وب به صفحه دیگری از همان سایت یا سایت دیگری داده می شود که ارزش صفحه لینک شده را بیشتر می کند و تاثیر آن بیشتر از لینک های no-follow است.

Domain

آدرس یک وب سایت که معمولا به پسوندهایی مانند com ، org ، net ، ir خاتمه می یابد. برای مثال دامنه وب سایت تحلیل سئو tahlilseo.com است.

Domain Authority

قدرت یک صفحه از وب سایت که می تواند به لینک دادن به صفحات یک وب سایت جدید باعث افزایش اعتبار آن نزد موتورهای جستجو شود که این قدرت در ابزار ahrefs با نام domain rate و در ابزار moz با نام Domain Authority شناخته می شود که عددی بین صفر تا صد است.

Doorway Page

صفحاتی از وب سایت که برای رتبه بندی در موتورهای جستجو ساخته شده اند و هدف آن ها رتبه گرفتن در کلمات کلیدی خاصی است و برای هدایت یک کاربر به صفحات دیگری از وب سایت های مختلف با فریب و دروغ به کار می رود و از تکنیک های سئوی کلاه سیاه می باشد.

DuckDuckGo

یک موتور جستجو که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و به گفته خودش به حریم خصوصی افراد احترام قائل است و اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری نمی کند.

Duplicate Content

وجود مقدار قابل توجهی از یک مطلب در دو صفحه از یک وب سایت یا صفحاتی از دو وب سایت مختلف که باهم مطابق داشته باشند و یکسان باشند در این صورت داپلیکیت کانتنت اتفاق افتاده است.

Dwell Time (زمان ماندگاری یا زمان خواب)

به مدت زمانی که کاربر پس کلیک بر روی نتیجه جستجوی کلمه خاص وارد وب سایت مورد نظر شده و در مدت کوتاهی از آن وب سایت خارج شده و همان کلمه را دوباره جستجو می کند. این مورد می تواند نشانگر بی کیفت بودن مطلبوب سایت کلیک شده باشد.

E

E-commerce

یک پلتفرم که با نصف بر روی وب سایت های وردپرسی باعث فروش محصولات و پرداخت هزینه آن ها به صورت آنلان می باشد.

پیوندی که از یک وب سایت به وب سایت دیگر داده می شود بدون اینکه مدیر سایت گیرنده درخواست لینک داده باشد یا هزینه ای را پرداخته باشد که این نوع بک لینک بهترنی نوع بک لینک است از آن با نام لینک طبیعی یاد می شود.

Engagement Metrics

روش هایی است برای اندازه گیری نحوه ارتباط کاربران وب سایت یا صفحات و محتوای آن با معیارهایی مثل

Bounce rate ، Time on page/site ، Conversion rate ، Dwell time.

لینک های خروجی از یک وب سایت.

F

در هنگام جستچو در گوگل برخی از عبارات خاص مثل سوالاتی که با چه کسی ، کجا ، چرا و  غیره گاهی اوقات با کادر خاصی در بالای نتایج مواجه می شوید. این کادر شامل خلاصه ای از اطلاعات موضع جستجو شده است.

Findability

محتوا به راحتی چه در داخل و چه در خارج سایت قابل کشف باشد.

پیوند هایی که در قسمت فوتر یا پاورقی وب سایت قابل مشاهده هستند.

G

Google

گوگل پرکاربرد ترین و معروف ترین موتور جستجو در جهان است که توسط لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. گوگل با دنبال کردن لینک های وجود بر وب سایت ها و فناوری های دیگر اقدام خواندن صفحات وب می کند و اطلاعات وب سایت ها را بر اساس الگوریتم های خود رتبه بندی می کند.

Google Analytics

یک برنامه از مجموعه برنامه های کاربردی گوگل است که وظیفه تجزیه و نحلیل وب سایت ها را به صورت رایگان بر عهده دارد و می تواند آمار مناسبی را از جمله تعداد بازدید روزانه ، محل ورودی های کاربران را در اختیار وبمستران قرار بدهد.

Googlebot

خزنده گوگل که با خزیندن و یافتن صفحات جدید آن ها را به فهرست خود اضافه می کند.

Google Bomb

عملیاتی که برای ایجاد رتبه اول یک عبارت بحث برانگیز انجام می شود که این امر با لینک دادن تعداد زیادی از وب سایت ها با یک عبارت خاص (anchor text) و به یک صفحه خاص میسر می شود. قدرتمندی این عملکرد به صدها یا هزاران صفحه از وب وابسته است که در مدت زمان کوتاهی این لینک ها را می سازند.

Google Dance

گوگل فهرست جستجوی خود را تقریبا هر ماه به روز می کند و در نتیجه این بروز رسانی ممکن از صفحاتی از وب سایت ها به طور تصادفی رتبه های بهتر یا بدتری کسب کنند.

Google Hummingbird

الگوریتم جستجوی گوگل که باعث درک بهتر متن توسط گوگل می شود و جستجوی معنایی را ممکن می سازد. تا قبل از معرفی این الگوریتم که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد جستجوی نتایج بر اساس کلمات کلیدی خاص بود و ین بستری را فراهم می کرد تا وب سایت های بی ارزش با استفاده از ابر برچسب ورودی بالایی را داشته باشند و مدت زمان زیادی برای پیدا کردن یک مقاله مناسب توسط کاربران صرف شود.

Google Panda Algorithm

الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۱ معرفی شد که وظیفه آن برسی صفحات سایت بود تا با مقالات بی ارزش و دارای تبلیغات زیاد برخورد کند و در رتبه بندی گوگل ارزش کمتری داشته باشند.

Google Penguin Algorithm

الگوریتم گوگل پنگوئن در سال ۲۰۱۲ معرفی شد که هدف آن کاهش رتبه سایت های بیش از حد بهینه شده یا سایت هایی که از تکنیک های اسپمینگ استفاده می کنند است. مثل ساخت بک لینک های کیفیت پایین و اسپم ، ساخت کلمات کلیدی زیاد برای یک صفحه.

Google Pigeon Update

الگوریتم کبوتر (Pigeon) در سال ۲۰۱۴ معرفی شد که هدف اصلی آن ترتیب اثر دادن نتایج محلی در رتبه های گوگل است که بر اساس منطقه و لوکیشن کاربر نایج را رتبه بندی می کند. برای مثال وقتی فردی در همدان کلمه رستوران را سرچ می کند این الگوریتم ابتدا رستوران های موجود در شهر همدان را به کاربر نمایش می دهد.

Google RankBrain

رنگ برین یا رتبه یندی توسط هوش مصنوعی گوگل که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، مبنی بر یادگیری است و به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را با رفتار کاربران بهینه می کند.

Google Sandbox

سندباکس یا همان دوره انتظار که از رتبه گرفتن سریع وب سایت های تازه کار جلوگیری می کند و آن ها را در سند باکس قرار می دهد و مورد رصد قرار می دهد که می تواند برای وب سایت های مختلف مدت زمان قرارگیری در سندباکس متفاوت باشد.

Google Search Console

سرچ کنسول جستجوی گوگل یا گوگل وب مستر که شما را در سئو و بهینه سازی وب سایتتان یاری می کند و مشکلات سایت را از طریق ایمیل به شما اعلام می کند و ورودی های شما را از گوگل نیز به صورت نمودار نمایش می دهد.

ابزار و وب سایتی که تغییرات آخرین روند جستجو کاربران در گوگل برای عبارات مختلف را ارائه می دهد.

Gray Hat

سئو کلاه خاکستری که تا حدودی قوانین گوگل را خم می کند و تا حدود زیادی مطابق با الگوریتم های گوگل هست.

Guest Blogging

یک نوع از لینک سازی که با ایجاد محتوا در وبلاگ وب سایت های دیگر در ازای دریافت بک لینک با کلمه مورد نظر مثل پست مهمان.

Google Webmaster Guidelines

راهنمایی های گوگل که در مورد روش های سئو و همچنین در مورد شیوه های غیرقانونی سئو هشدار می دهد.

راهنمایی هایی مثل: صفحات و وب سایت های یونیک یا منحصر به فرد ایجاد کنید.

H

Hub Page

یک منبع معتبر مثل یک مقاله یا صفحه از وب سایت که دارای یک کلمه کلیدی و موضوع خاص است که به طور پیوسته به روز رسانی می شود.

HTTPS

یک پروتکل امن انتقال Hypertext Secure که با استفاده از یک لایه ssl (سوکت امن) برای رمز گذاری داده های انتقال بافته بین سرور وب سایت و مرورگر وب استفاد می کند. ssl یک عامل موثر در رتبه بندی سئو است.

HTTP

یک پروتکل غیر امن انتقال Hypertext اطلاعات از سرور وب سایت به مرورگر وب سایت است.

HTML

مخفف عبارت Hyper text Markup Language به معنای ابرمتن نشانه گذاری شده است. که نمایش متون و عبارات به صورت ساده و یا در کنار css به کار گرفته می شوند و می توان از آن برای بهبود سئو نیز بهره برد.

htaccess File.

یک پرونده در سرور و هاست وب سایت که برای ریدایرکت و تغییر مسیر لینک ها و url  صفحات کاربرد دارد و می توان برای برنامه نویسی نیز استفاده کرد.

Homepage

صفحه اصلی هر وب سایت که با وارد کردن دامنه اصلی وب سایت وارد آن می شوید.

HITS Algorithm

یک الگوریتم تجزیه و تحلیل لینک است که جستجوی موضوعی وب سایت را بر اساس پیوندهای خروجی دسته بندی می کند و محتوا و پیوندهای ورودی را نیز مدنظر قرار می دهد.

Heading

برچسب های عنوان برحسب اهمیت آن ها از بالا به پایین h1 تا h6 است. که h1  مهمترین آن است. تاثیر بالای در سئوی محتوای شما دارد.

Headline

عنوان یک صفحه را که با h1 مشخص شده است Headline می نامند.

Head Term

یک کلمه کلیدی با حجم جسجوی بالا که بالا آمدن در آن کلمه بسیار دشوار است. مانند: سئو

Hidden Text

هر متنی که برای کاربر قابل مشاهده نیست و  برای موتورهای جستجو بهینه شده است که این تکنیک برخلاف دستورالعمل های گوگل می باشد و ممکن است شما را جریمه کند.

I

IP Address

آدرس آی پی نشانی منحصر به فردی است که مخفف عبارت Internet Protocol address که به صورت یکسری اعداد با قاعده در آمده و به هر سیستم یا درگاه تعلق می گیرد. که در سئو به دو صورت آی پی اختصاصی و آی پی اشتراکی شناخته می شود. آی پی اختصاصی در سئو تفاوت چشم گیری ندارد ولی باعث افزایش سرعت وب سایت شما می شود.

Internal Link

لینک های داخلی یا پیوندهای داخلی لینک هایی است که از صفحات مختلف یک وب سایت به صفحات دیگر آن وب سایت داده شده است.

Information Retrieval

بازیابی اطلاعات یا فرایند جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده بسیار بزرگ و پس از آن ارائه بهترین اطلاعات موجود مانند فیلم ، متن ، تصویر به کاربر.

Indexed Page

یک صفحه از وب سایت که توسط رباط های موتور جستجوی کرول شده است و به فهرست اطلاعات پایگاه داده موتور جستجوی مورد نظر ذخیره  شده.

Information Architecture

آشنایی با ساختار داده و اطلاعات یک وب سایت و محل های موجود در وب سایت.

Inbound Link

لینک یا پیوندی از صفحه یک وب سایت دیگر به وب سایت مورد نظر که بک لینک نیز نامیده می شود.

Index

به ذخیره اطلاعات یک صفحه در دیتابیس موتور جستجو با هدف نمایش به کاربر هدف را ایندکس می نامند.

J

JavaScript

جاوا اسکریپت (JS) یک زبان برنامه نویسی که بدون رفرش صفحه مورد نطر می تواند محتوا و سایر عناصر را در صفحات وب سایت قرار دهد که استفاده بیش از حد آن باعث کند شدن هرچه بیشتر وب سایت می شود.

K

Keyword

کلمات کلیدی که هر وب سایت با هدف رتبه در این کلمات ایجاد و ضفحات آن بهینه می شوند.

Keyword Cannibalization

یک رقابت در بین صفحاتی از یک وب سایت، که در یک کلمه خاص از یک وب سایت چند صفحه در رتبه بندی گوگل قرار دارند که این مورد می تواند باعث کاهش نرخ کلیک (ctr) شود و نرخ تبدیل کمتری نسبت به داشتن یک صفحه در یک کلمه داشت باشد.

Keyword Stuffing

استفاده از کلمات کلیدی بی ربط یا تکرار بیش از حد یک کلمه در صفحه وب سایت به امید کسب رتبه بالاتر در آن کلمه که خلاف قوانین گوگل است و ممکن است موجب حذف از آن کلمه خاص شود.

Keyword Research

پی بردن به میزان رقابت یک کلمه و تعداد سرچ آن در انواع موتور های جست جو که می توان با ابزار های پولی و غیر پولی به آن دست یافت.

Keyword Density

Keyword Density به معنی تراکم کلمات کلیدی موجود در یک صفحه است.

Knowledge Graph

گراف دانش یک باکس اطلاعات است که توسط گوگل برای بهبود کیفیت نتایج گوگل مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار نتایج گوگل در صفحه اول برای خیلی از عبارات قابل مشاهده است.

Knowledge Panel

پنل دانش جعبه ای که در بالای نتایج گوگل و یا در سمت راست نتایج در دکستاپ مشاهده می شود و شامل حقایق و اطلاعاتی در مورد افراد، مکان ها و پیوندهای مربوط به وب سایت های مربوط به جستجوی گوگل است.

KPI

مخفف عبارت Stands for key performance indicator ( شاخص عملکرد کلیدی) یک روش اندازه گیری از مشاغل برای تعیین اینکه آیا اهداف بازاریابی و اهداف تجاری حاصل می شود یا نه.

L

Landing Page

صفحه ای مستقل برای ورود کاربر که برای اهداف مختلفی طراحی شده است از جمله گرفتن ایمیل، معرفی یک جشنواره فروش محصولات یا خدمات.

Long-Tail Keyword

کلمات کلیدی دم دراز عباراتی چند کلمه ای هستند که دارای وردوی های کمتری هستند و طرفداران کمتری در سئو دارند و به دنبال آن نیز رتبه گرفتن در آن کلمات ساده است. به وب سایت هایی که تازه کار هستند توصیه می شود برای سئوی وب سایت خود از کلمات کلیدی دم دراز شروع به سئو کنند.

Latent Semantic Indexing

این عبارت که به اختصار lsi نامیده می شود به معنای تحت لفظی ” فهرست بندی معنایی پنهان ” می باشد. lsi در گوگل به معنای فهمیدن موضوع اصلی صفحات به صورت کامل توسط گوگل است.

Lead

فردی که ممکن است در ازای دریافت چیزی از وب سایت هدف اطلاعات خود را به اشتراک می گذارد.

Link

ارتباط بین دو وب سایت مختلف که توسط تگ های html ساخته شده است که کاربران را به صفحات دیگری دنیای وب منتقل می کند و تاثیر بالایی در رتبه بندی جستجوگرهای مختلف دارند.

Link Bait

محتوایی که برای جذب لینک و توجه مردم تولید شده است.

Link Building

مجموعه اقداماتی که باعث کسب بک لینک از وب سایت های مختلف می شود. این نوع از لینک ها می تواند به صورت های مختلفی باشد مثل:

  • لینک سازی غیر طبیعی یا به صورت دستی که از وب سایت های خود به وب سایت دیگری که مالک آن هستید لینک دهید.
  • خرید لینک از وب سایت های هدف که بهترین نوع آن ریپورتاژ اگهی است.
  • لینک از وب سایت هایی که به صورت داوطلبانه به وب سایت شما لینک داده اند.

Link Equity

ارزش لینک های دریافتی از وب سایت های مختلف که معیارهای متفاوتی دارد از جمله دایمن آتوروتی و پیج آتوروی وب سایت لینک دهنده ، دامین ریت.

Link Farm

مزرعه لینک هنگامی اتفاق می افتد که تعدادی از وب سایت ها برای افزایش رتبه بندی جستجو به یکدیگر لینک می دهند که یکی از تکنیک های هرزنامه و اسپم می باشد.

Link Juice

اعتباری که از طریق یک لینک به یک وب سایت سرازیر می شود مثل عتبار صفحه (PageRank)

Link Profile

هر نوع لینکی که به یک وب سایت داده می شود. و بسته  متن انکرتکست و کیفیت لینک می توان بین آن ها تفاوت قائل شد.

Link Velocity

سرعت لینک منظور جذب تعداد لینک زیاد با سرعت بالاست که افزایش ناگهانی سرعت لینک های داده شده به وب سایت می تواند مثال بارز اسپم باشد و در گاهی اوقات نشان دهنده بازاریابی ویروسی است.

Log File

فایلی که اطلاعات زیادی از کاربران را ثبت و نگهداری می کند. از جمله: تعداد کلیک، صفحات ارجاع و خروج، تاریخ و زمان ورود و خروج، آدرس ip، نوع مرورگر و نوع سیستم عامل مورد استفاده بر روی گوشی و کامپیوتر.

Log File Analysis

فرایند آنالیز اطلاعات موجود در log file که برای شناسایی روند حرکت کاربران در وب سایت، جمع آوری اطلاعات و آمار ورودی و خروجی های وب سایت با هدف اداره وب سایت.

M

Machine Learning

یک نمونه از هوش مصنوعی بدین معنی که ماشین و سیستم از داده های برای یادگیری و تنظیم یک فرآیند پیچیده بدون دخالت انسان.

Manual Action

مدت زمان مجازات گوگل برای یک وب سایت که توسط کارمند گوگل و توسط یک انسان به صورت دستی برای یک وب سایت اعمال می شود که در گوگل وب مستر در قسمت manual action به مدیران وب سایت اطلاع داده می شود.

Meta Description

تگ html که در یک صفحه از وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و این محتوا در رتبه بندی الگوریتم های گوگل مورذ ارزیابی قرار نمی گیرد ولی در نتایج جستجو نمایش داده می شود و می تواند نرخ کلیک وب سایت را افزایش دهد.

Meta Keywords

تگ html که در یک صفحه از وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کلمات کلیدی مربوط به یک وب سایت است اما موتورهای جستجو چندین سال است که این تگ را به دلیل سواستفاده افراد مورد بازبینی قرار نمی دهند.

Meta Tags

اطلاعاتی که در تگ متای html یگ صفحه از وب سایت قرار می گیرد که توصیفی است از محتوای آن صفحه. عنوان و توضیحات یک وب سایت از متداول ترین انواع متاتگ های در سئوی بک صفحه هستند.

Metric

معیاری برای سنجش فعالیت و عملکرد به منظور ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت یک ابتکار و ایده توسط موتورهای جستجوگر

N

Negative SEO

یک عمل ناجوان مردانه که در آن تکنیک های اسپمینگ را برای آسیب رساندن به رتبه بندی موتورهای جستجوی رقبا مورد استفاده قرار می دهند.

Natural Link

لینک های طبیعی لینک هایی است که که بخاطر ارزش مطالب وب سایت از طرف دیگر وب سایت ها دریافت می کند مثل لینک داخل مقالات وب سایت های دیگر.

Niche

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا همان بازاریابی جاویژه که تاکید بریک بازار هدف کوچک دارد و با محدود کردن مخاطبین یک بازار هدف مشخص را در نظر می گیرد.

Noarchive Tag

تگ noarchive که یک تگ از نوع متا است به رباط های موتور جستجوگر می گوید که نسخه ذخیره شده از این صفحه را ذخیره نکنند.

Nofollow Attribute

یک برچسب متا که رباط موتورهای جستجو می گوید که یک لینک خروجی از صفحه را دنبال نکنند. تگ nofollow زمانی کاربرد دارد که یک وب سایت نمیخواهد اعتبار خود را به وب سایت یا صفحه هدف از وب سایت خود منتقل کند. توجه کنید که تگ nofollow به معنای کامل دنبال نشدن توسط موتورهای جستجو نیست و فقط اعتبار را منتقل نمی کند اما در مجموع تاثیر در رتبه بندی صفحه هدف دارد.

<a href=”https://aliahmadi.org/” rel=”nofollow”>علی احمدی</a>

Noindex Tag

یک برچسب متا که به رباط موتورهای جستجوگر می گوید که یک صفحه از وب را در فهرست بندی های دیتابیس خود قرار ندهند و در رتبه بندی جبسجوهای خود آن را نمایش ندهند.

Nosnippet Tag

یک برچسب متا که به رباط موتورهای جستجوگر می گوید. snippet و توضیحی را در کنار نتایج جستجوی خود برای کاربران نمایش ندهند.

O

Off-Page SEO

مجموعه اقدماتی که برای معرفی و ایجاد برندینگ در خارج وب سایت استفاده می شود. مثل لینک سازی و تاکتیک های تبلیغاتی از جمله بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی ( ایمیل مارکتینگ )، رسانه های اجتماعی.

On-Page SEO

مجموعه اقداماتی که در یک وب سایت انجام می گیرد از جمله انتشار محتوای با کیفیت، بهینه سازی کدهای html صفحات و بهبود لینک سازی داخلی.

Organic Search

وب سایت هایی که در نتایج موتورهای جستجو بدون پرداخت هیچ هزینه ای به این موتورها ظاهر می شود و توسط الگوریتم های آنالیز،  رتبه بندی شده اند.

Orphan Page

پیج یتیم یا بن بست صفحه ای از وب سایت است که از هیچ صفحه از آن وب سایت لینک ندارد و به اصطلاح موتورهای جستجوگر در آن به بن بست می خورند.

Outbound Link

لینکی که از یک صفحه از یک وب سایت به ضفحه دیگری از یک وب سایت دیگر داده می شود.

P

PageRank

PageRank اهمیت و ارزش یک صفحه بر اساس پیوندهای دریافتی از سایر صفحات است. بدین ترتیب که هرپیوند به صفحه ای از وب سایت باعث افزایش PageRank صفحه می شود.

Page Speed

مدت زمانی که بارگیری کامل المنت های صفحه طول می کشد. این عامل یکی از عوامل تاثیر گذار بر رتبه بندی نتایج جست جوی موتورهای جستجو است.

Pageview

تعداد دفعاتی که یک صفحه از وب سایت برای کاربران لود می شود.

Paid Search

پرداخت به ازای هر کلیک یا همون تبلیغات کلیکی در گوگل که در کنار نتایج ارگانیک گوگل برای کاربران به نمایش در می اید.

PBN

پی بی ان شبکه ای از وبلاگ و وب سایت های خصوصی که که برای لینک سازی استفاده می شود و شرایط خاصی دارد.

Penalty

جریمه گوگل بر روی وب سایت ها بخاطر اقداماتی که برخلاف دستورالعمل های گوگل می باشد.

Personalization

هنگامی که موتورهای جستجو از اطلاعات دریافتی توسط کاربران استفاده می کند تا نتایج و رتبه بندی های خود را برای کاربران بهبود بدهد.

PHP

یک زبان برنامه نویسی (Hypertext Preprocessor) برای ایجاد محتوای پویای صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد.

Piracy (دزد دریایی)

موتورهای جستجو قصد دارند وب سایت هایی را که قوانین کپی رایت را نقض می کنند از نتایج جستجو حذف کنند. الگوریتم دزد دریایی گوگل باعث کمتر دیده شدن سایت هایی است که قوانین کپی رایت شرکت dmca را نادیده می گیرتد.

Pogo-sticking

پوگو استیکینگ شباهت زیادی به نرخ پرش (Bounce Rate) دارد با این تفاوت که در نرخ پرش کاربر بعد از ورود به یک وب سایت آن را به سرعت می بندد اما در پوگو استیکینگ کاربر بعد ورود به وب سایت دوباره به صفحه نتایج بر می گردد و بر روی یک نتیجه دیگر کلیک می کند که تاثیر منفی بر سئوی وب سایت دارد.

Position

رتبه یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو را پوزیشن می گویند.

PPC ) Pay Per Click )

نوعی از تبلیغات که مشتری به ازای هر کلیک به فرد تبلیغ کننده هزینه ای را پرداخت می کند.

Q

Quality Content

محتوای با کیفیت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو یکی از بهترین و مهمترین ملاک های رتبه بندی نتایج خود است و می تواند باعث افزایش جذب مخاطب شود.

Quality Link

لینک ورودی به وب سایت از یک وب سایت معتبر و دارای شاخص های سئوی بالا.

Query

کلمه یا عباراتی که کاربران موتورهای جیتجو از در آن وارد می کنند.

R

Rank

رتبه ای که یک صفحه از وب سایت در نتایج جستجوی یک عبارت خاص ظاهر می شود.

Ranking Factor

یک فاکتور جداگانه که به الگوریتم های پیچیده گوگل کمک می کند تا مشخص کند که صفحات وب سایت چگونه رتبه بندی شود، گوگل گفته است که برای رتبه بندی یک عبارت به بیشتر از ۲۰۰ سیگنال بستگی دارد.

Reciprocal Links

لینک های متقابل زمانی ایجاد می شود که دو وب سایت به یکدیگر لینک می دهند.

Redirect

تکنیکی که باعث انتقال کاربر یا رباط های موتور جستجو از یک صفحه درخواست شده به صفحه متفاوت ارسال می کند و بر اساس کارکرد به دو نوع مختلف تقسیم می شود.
  • ریدایرکت ۳۰۱: دائمی است.
  • ریدایرکت ۳۰۲: موقتی است.

Referrer

ارجاع دهنده به داده های url که منبع درخواست صفحه وب کاربر را نمایش می دهد.

Reinclusion

در لغت به معنی دوباره وصل کردن و در سئو فرایند درخواست یک موتور جستجو همانند گوگل برای بازگشت یک صفحه وب سایت به فهرست رتبه بندی (index) خود پس از حذف از این فهرست رتبه بندی (de-indexing).

Relevance

روشی که موتورهای جستجو ارتباط بین محتوای صفحه وب را با عبارت جستجو شده تشخیص می دهد.

Reputation Management

عمل ایجاد یک درک مثبت از یک برند مشخص  با کاهش دیدگاه های منفی ذکر شده.

Responsive Website

وب سایت ریسپانسیو به وب سایتی گفته می شود که برای انواع صفحه های نمایش مطابقت دارد چه موبایل و چه دکستاپ.

Rich Snippet

داده های ساختار یافته ای که به صورت html در وب سایت موجود است تا اطلاعات متنی را به خزنده های موتور جستجو ارئه می دهند. این اطلاعات می توانند در رتبه بندی ها نمایش داده شوند.

robots.txt

فایل روباط txt یک فایل متنی است که در ریشه وب سایت قرار دارد و به خزنده های موتورهای جستجو می گوید کدام قسمت وب سایت را نادیده بگیرند.

Return on Investment

Return on Investment یا ROI روشی است برای سنجش عملکرد فعالیت های سئو. این مقدار با تقسیم میزان در آمد وب سایت از طریق جستجوی ارگانیک بر هزینه کل سرمایه گذاری، ضرب در ۱۰۰ به دست می آید.

S

Schema

نوعی از میکرودیتا که در یک صفحه از وب توضیحی پیشرفته ایجاد می کند و در نتایج جستجو به نمایش در می آید.

Scrape

تکنیکی که برای کپی کردن محتوای وب سایت با استفاده از برنامه یا اسکریپت کامپیوتری استفاده می کنند. موتورهای جستجو داده ها را به منظور دسته بندی در فهرست جستجو در وب سایت ها ذخیره می کنند.

Search Engine

یک برنامه رایانه ای که به کاربران کمک می کند تا محتوای مدنظر خود را با سرچ عبارت مورد نظر در دنیای وب سایت پیدا کنند یکی از معروف ترین موتورهای جستجو در دنیای وب گوگل است.

Search Engine Marketing

SEM یک اصطلاح برای افزایش دیده شدن وب سایت در صفحات نتایج جستجو است.

Search Engine Optimization

سئو (SEO) بهینه سازی یک وب سایت و همیچنین تمام مطالب موجود در آن به منظور بهبود رتبه وب سایت در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو. سئو ترکیبی از بازاریابی (سئو خارجی) و فنی است.

Search Engine Results Page

موتورهای جستجو برای کاربران، مرتبط با عبارت جستجوی آن ها حدود ۱۰ نتیجه را در هر صفحه نمایش می دهند که بسته به درخواست می تواند سایر ویژگی های جستجو را مشاهده کند. از جمله:

  • تبلیغات کلیکی گوگل
  • تصاویر
  • پنل دانش
  • اخبار
  • سوالات مرتبط
  • صفحات وب سایت
  • ویدیوها

Search History

موتورهای جستجو تاریخچه تمام عملکرد کاربر را ردیابی می کنند و ممکن است این تاریجه عملکرد را رای شخصی سازی نتایج کاربران استفاده کنند.

Share of Voice

SOV معیاری است برای اندازه گیری حضور یک برند و اینکه چقدر یک برند در تبلیغات و در طول یک بازه ی زمانی مشخص در نتایج گوگل مشاهده می شود.

Sitelinks

حداکثر شش لینک به صفحات پربازدید یک وب سایت در پایین رتبه آن وب سایت به نمایش در می آید که نمی توان این لینک ها را ویرایش کرد.

Sitemap

لیستی از صفحات وب سایت که به اصطلاح سایت مپ یا نقشه سایت نام دارد و به دو صورت است:

  • HTML: این نوع نقشه وب سایت به طور معمول برای کاربران قابل نمایش است.
  • XML: این نوع از نقشه وب سایت به طور معمول لیستی از صفحات وب سایت را در اختیار رباط موتورهای جستجو قرار می دهد.

Sitewide Links

لینک هایی که در تمام صفحات یک وب سایت مشاهده می شود. به طور معمول در سایدبار ، فوتر وجود دارند.

Social Media

بسترهای اینترنتی که در آن کاربران با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند و محتوا را با هم به اشترک می گذارند.

Social Signal

هر عاملی که نشان دهنده تاثیرگذاری یک وب سایت در شبکه های اجتماعی است. گوگل علناً ذکر کرده است که سیگنال شبکه های  اجتماعی عامل رتبه بندی مستقیم وب سایت ها نیستند.

Spam

اسپم شامل محتوایی است که ارزشی برای وب سایت ایجاد نمی کند و برای گول زدن یا مزاحمت کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

Spider

رباط های و کرولرهای موتور جستجو.

Split Testing

یک تست بین دو صفحه از وب سایت که تاثیر متغییر های مختلف را برای مقایسه نرخ تبدیل کاربر می سنجد.

SSL Certificate

یک گواهینامه دیجیتالی که برای رمزگذاری اطلاعات ارسالی به سرور و تایید هویت وب سایت مورد استفاده قرار می گرد و با فناوری Secure Sockets Layer کار می کند.

Status Codes

کدهایی که سرور در پاسخ به کلیک یک کاربر بر روی یک لینک به کاربر نمایش می دهد و می تواند یک صفحه وب، پرونده درخواست شد یا یک فرم ارسال شده باشد. این کد های برای سئو اهمیت خاصی دارد که می توان مهم ترین آن ها را به شکل زیر لیست کرد:

  • ۲۰۰ (OK)
  • ۴۰۴ (Not Found)
  • ۴۱۰ (Gone)
  • ۵۰۰ (Internal Service Error)
  • ۵۰۳ (Service Unavailable)

Stop Word

کلمات یا همان حروف اضافه ای که در جمله سازی استفاده زیادی دارند و در گذشته موتورهای جسجو برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت کرول کردن آن ها را نادیده می گرفتند مثل: از ، و ، را ، که و …

اما اکنون این عبارات برای موتور جستجو نیز قابل مشاهده و در رتبه بندی حائز اهمیت است.

Subdomain

بخشی از یک وب سایت که به صورت جداگانه طبقه بندی می شود و در زیر دامنه قرار دارد. مثل  blog.tahlilseo.com یک زیر دامنه برای دامنه aliahmadi.org  است.

T

Taxonomy

طبقه بندی یک وب سایت برای کمک به کاربران با هدف آسان ساختن یافتن یک محتوا.

Time on Page

یک میانگین از مدت زمانی که تعدادی از کاربران برای بازدید از یک صفحه وب سایت صرف کرده اند. صفحاتی که نرخ خروج بالایی دارند باعث کاهش تایم آن پیج ما می شوند.

Title Tag

یک برچسب در html که به عنوان و تیتر یک صفحه از وب سایت اشاره دارد. موتورهای جستجو معمولا از این برچسب برای نمایش عنوان صفحه در رتبه بندی ها استفاده می کنند و معمولا کمتر از ۶۵ کاراکتر می باشد.

Top-Level Domain

TLD معرف دامین های سطح بالا است که در دنیای وب معمول تر نیز هستند.

  • .com
  • .org
  • .net
  • .info

Traffic

مجموعه افرد یا رباط هایی که به وب سایت هدف مراجعه می کنند.

Trust

معیاری است که بر اساس گذشته یک دامنه به آن تعلق می گیرد و همانند برندینگ تاثیر زیادی در رتبه های وب سایت دارد.

TrustRank

یک روش برای تحلیل بک لینک های وب سایت برای جدا کردن وب سایت ها خوب از وب سایت های اسپم.

U

User-Generated Content

UGC نوعی از محتوا در وب سایا است که توسط کاربران ایجاد می شود مانند: محتوا – فیلم ها ، پست های وبلاگ ، نظرات ، بررسی ها و غیره

Universal Search

توانایی موتورهای جستجو برای جمع اوری داده ها از چندین پایگاه داده و نمایش آن ها در صفحه جستجوی خود. منظور از جستجوی جهانی این است که در نتایج جستجو بدون رفرش دوباره صفحه می توانید موارد دیگری را ببینید که این نتایج می تواند شامل تصاویر ، فیلم ها ، خرید ، اخبار و سایر نتایج باشد.

Unnatural Link

هر لینکی که برای موتور جستجو مشکوک باشد و فرینده به نظر برسد بدین منظور که قصد دستکاری در نتایج گوگل را داشته باشد. این مورد می تواند باعث پنالتی شدن وب سایت شما در کلماتی که قصد فریب داشته اید شود.

URL

رشته خاصی از کاراکترهایی انگلیسی یا زبان های دیگر است که به منبعی در وب منتهی می شود.

URL Parameter

مقادیر اضافه شده به یک url از صفحه وب سایت به منظور ردیابی اقدامات یک کاربر مثل کلیک بر روی یک دکمه در وب سایت. یک نمونه از url parametr به صورت بلد شده در ادامه url زیر ذکر شده است.

https://aliahmadi.org/example-article-url/999999/?utm_source=share-back-traffic&utm_medium=desktop-share-button&utm_campaign=twitter

Usability

مجموعه اقداماتی که باعث افزایش آسان تر شدن وب سایت توسط کاربران می شود از جمله سازگاری مرورگر، طراحی وب سایت ریپسانسیو.

User Agent

نرم افزار کرولر و خزنده وب سایت ها.

User Experience

ux تجربه کلی کاربران پس از تعامل با یک وب سایت یا اپلیکشن می باشد.

V

Vertical Search

جستجوی عمودی یک نوع از جسجوی تخصصی است که در آن تمرکز فقط روی یک موضوع خاص یا نوع محتوا و رسانه خاص است به عنوان مثال آمازون (خرید)، آپارات (ویدیو)، سرودیتا (خدمات سروری)، دکان فایل (خرید فایل).

Virtual Assistant

دستیار مجازی رباطی است که از پردازش زبان طبیعی برای انجام جستجوها در وب سایت استفاده می کند. مثل کورتانا که یک مامور دیجیتال در مایکروسافت و اپل است.

Visibility

رتبه هایی که یک وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک به نمایش گذاشته می شود.

Voice Search

جستجوی صوتی که شما می توانید بدون تایپ کردن عبارت مورد جستجوی خود را در گوگل سرچ کنید.

W

Webpage

صفحه ای از یک وب سایت می توان با مرورگرها به آن دسترسی داشت.

Website

یک وب سایت شامل صفحاتی هستند که دارای یک آدرس ریشه هستند.

Website Navigation

پیمایش وب سایت زمانی اتفاق می افتد که یک وب سایت با ساخت لینک در قسمت های مختلف سایت به شما کمک می کند تا در آن سایت حرکت کنید و به قسمت های دیگر دسترسی داشته باشید. این لینک ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • Main Navigation : منوی سایت
  • Secondary Navigation : منوی ثانویه سایت
  • Footer Navigation : لینک های فوتر سایت
  • Related Links : لینک های مطالب مرتبط
  • Content Links : لینک داخل مطالب و محتوا
  • Breadcrumb Navigation : لینک های داخل خرده نان صفحات

Webspam

هر روشی که برای فریب الگوریتم های موتورهای جستجو یا کاربران استفاده می شود.

White Hat

مواردی در سئو که با قوانین موتورهای جستجو مطابقت دارد.

Word Count

تمام کلماتی که در صفحه محتوای یک وب سایت ظاهر می شود.

WordPress

یک سیستم مدیریت محتوا برای انواع وب سایت ها از جمله فروشگاهی، خبری، شرکتی.

X

XML

موتورهای جستجو از این نوع محتوا که به متعنی زیان نشانه گذاری گسترده است برای درک داده های بک وب سایت استفاده می کنند.

XML Sitemap

لیستی از تمام محتوای وب سایت که به صورت یک فایل xml در ریشه وب سایت قرار دارد.

Y

Yahoo

یاهو یک موتور جستجوگر محبوب است که در سال ۱۹۹۴ متولد شد و از سال ۲۰۱۰ نتایج جستجوی ارگانیک یاهو توسط

Yandex

یاندکس محبوب ترین موتورجستجوگر در روسیه است که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد.

 

امیدوارم از خواندن مقاله واژه نامه و اصطلاحات سئو وب سایت لذت برده باشید. در صورت رضایت لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بزارید و مارا از نظرات سازنده خود محروم نکنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *